BonusPengar.se

Så tjänar du extra pengar

Populärt är det att starta e handel för att tjäna pengar på internet. Anledningarna är många men framförallt beror det på att det är enkelt att starta ebutik och det krävs små kostnader för att få upp en webbshop.

Hur gör jag för att starta e-butik?

Det första du behöver är något att sälja, och detta är den delen där de flesta har svårt att komma på något. En bra start brukar vara att utgår ifrån vad du gör idag och hitta något relaterat till det. Men detta är absolut inte något som krävs, du kan starta en webbutik med vad som helst, Många som startar sina e-butiker kan inget om produkterna de säljer i början utan lär sig allt eftersom.

Att hitta leverantörer för din produkt till bra priser kan kräva stora inköp, men inte alltid. Du får helt enkelt leta tills du hittar någon som kan leverera det du söker till ett pris du klarar. Två platser att leta på är Alibaba och DHGate.

Logistik är en stor del när du blir en stor e-handlare, det finns flera alternativ här. Antingen så lär du dig det, anlitar någon annan eller så kan du jobba med dropshipping.

Vad är dropshipping?

Dropshipping innebär att du själv inte har produkterna utan låter någon annan skicka och stå för produktdelen. Det du gör är att hitta kunderna och support, så sköter dropshippingleverantören resten.

Dropshippingleverantörer

- Salehoo

- Drop ship access

Välja e-handelslösning

Du behöver ett system bakom för att kunna få till en e-handel där folk kan kolla på dina produkter, lägga de i “kassan” och beställa. Du kan antingen bygga detta helt själv, dock så behöver du kunna programmering. Du kan även basera din lösning på en open source lösning som Magento eller Wordpress med Ecommerce plugin. Det enklaste brukar ändå vara att i starten köpa av en e-handelsleverantör som leverar en klar butik med ett admin system. Exempel på detta är Nordisk Ehandel och Xelera. Det finns även webbyråer som kan hjälpa dig, ett exempel på detta är Teamweb.

Kombinera e-handel med fysisk butik

Att ha en e-butik jämfört med en fysisk butik finns det flera fördelar med. Lokalkostnader och butiksinredning är något som inte kostar stora summor om du har e-handel. Men det finns samtidigt många som vill ta och känna på dina butiker, så att ha en kombinerad lösning är något som jag kan rekommendera. Ett annat problem som du löser då är att du har anställda som finns i butiken utan att ha något att göra, kan i stället skicka iväg orders ifrån e-handel. I stället för att ha en dyr och snygg butiksinredning kan du ha en funktionell och prisvärd lagerinredning eftersom besökarna förväntar sig att besöka ditt lager. Ett företag som använder detta är NetOnNet, och de verkar inte sälja mindre för det?

Trygghet och säkerhet är viktigt för att få orders

Att sälja mycket i sin e-butik är inte det enklaste. Det behövs trafik som är bra. Vilket är besökare som faktiskt vill handla ifrån dig. Men det är även viktigt att din butik ger ett seriöst intryck. Själv så brukar jag kolla in företaget bakom butiken för att veta hur seriöst det är. En enskild firma ger inte alls samma intryck som ifall du bildar ett aktiebolag. Det kostar mer att göra det men jag tror att det kommer att löna sig, speciellt om du planerar att driva upp en stor e-butik. På Bokshopen.se har de böcker för dig som driver eget företag eller ska starta eget företag, de har en bok om skatter, ekonom och juridik för ett aktiebolag vilket är en bok jag kan rekommendera.

Logistik

Att få in varorna ifrån sin leverantör och sedan få iväg de till kunden är något som kan vara upp till 90% av e-handlarens jobb. Det kan vara en bra idé att använda sig av någon annan än Posten, som t.ex. Dhl eller Schenker för att få bättre priser på frakten. Men vill man göra det enkelt för sig kan man anlita något transportföretag som t.ex. Skubbet. De erbjuder logistiktjänster som täcker mångas behov, och har dessutom ofta priser färdigtförhandlade med andra företag som skickar, vilket ger dig mer tid för att fokusera på det du kan: marknadsföring t.ex.?

Sponsrade relevanta länkar: